Tiedonhaun murros - tekoälyn ja ihmisälyn yhteinen rintama.

AI-hakukoneoptimointi – tavoitteena puhtaat nolla klikkausta

AI-hakukoneoptimointi – tällä tavalla varmistan, etteivät asiakkaat turhaan häiritse työpäivieni laiskan pulskeaa vierimistä eteenpäin. Vai olisiko ennemminkin niin, että asiakkaiden huomion ansaitakseen on alistuttava sille tosiasialle, että hakukonemaailma on merkittävimmässä murroksessaan sitten syntyhetkensä?

Perinteiset hakukoneet perustuvat malliin, jossa kysyjälle palautetaan näennäisesti loputon lista linkkejä ja fragmentteja, joiden läpi hänen on itse kuljettava – kokeillen, arvaillen ja useimmiten, enemmän tai vähemmän, turhautuen – löytääkseen oikean vastauksen. Edellä mainittu malli on pitkään ollut tavanomainen, ja itse asiassa epätarkkuudestaan ja tehottomuudestaan huolimatta, ainoa säädyllisen efektiivinen tapa kartuttaa tietoisuuttaan, mutta kyseisen tavan relevanssi on valtaosin saapunut kehityskaarensa päähän.

Kaiken tämän AI-hehkutusähkynkin kyllästämänä on tunnustettava tosiasiana AI/LLM-pohjaisten järjestelmien ajaneen vasemmalta ja oikealta perinteisten hakukoneiden ”jos et klikkaa, et voi voittaa” mallisten hakutuloksien ohitse. Oli lyhenne käytettävän mallin teknologiasta mikä tahansa, niin nopeus, täsmällisyys ja halutessasi personointi ovat täysin toisella tasolla tekoälymallien myötä, edellä mainittujen optimoidut reittiehdotukset perusteluineen sekä kullakin ehdotetulla reitillä saavutettavat määränpäät, juuri matkasuunnitelman esittäjän tarpeita vastaavaksi, ovat aivan muuta kuin mihin ehdimme jo tottua, vai pitäisikö sanoa puutua. Tämä ei myöskään ole millään tasolla tulevaisuuden maalailua leveällä pensselillä. Tilanne on juuri nyt, kuten yllä kuvattu, ja kehitysvauhtia tästä hetkestä eteenpäin voi kuvailla ainoastaan eksponentiaaliseksi.

Mitä AI-hakukoneoptimointi merkitsee tuotteiden ja palvelujen tuottajille?

ai hakukoneoptimointi tuotteiden ja palvelujen tuottajille
AI-hakukoneoptimointi kokoaa tuotteisiin ja palveluihin liittyvän datan samaan “aivoon”, jotta tekoälymallit voivat tarjota käyttäjälle oikean vastauksen ilman ylimääräisiä klikkauksia.

Olemme vahvasti sen ajankohdan äärellä, jossa jokaisen yrityksen tulisi kysyä itseltään:

  • Annanko tekoälymallien päätellä ja samalla päättää puolestani mikä on relevantein viesti potentiaalisille asiakkaille välitettäväksi?
  • Vai pyrinkö aktiivisesti varmistamaan, että AI/LLM-malleille toimitettava informaatio on mahdollisimman laadukasta, oikeaa ja liiketoimintani kannalta tarkoituksenmukaista sekä toimitetaan standardoidulla ja sen myötä varmasti ymmärrettävällä tavalla?

Toisin sanoen: pysyttelenkö kuljettajan paikalla omassa liiketoiminnassani vai tyydynkö suosiolla siirtymään pelkääjän paikalle?

Miten AI-hakukoneoptimointi toteutetaan käytännössä?

Ihmisen ja robottikäden kädenpuristus, joka symboloi AI-hakukoneoptimoinnin ja liiketoiminnan yhteistyötä.
AI-hakukoneoptimoinnissa tärkeintä ei ole korvata ihmistä, vaan tehdä tekoälystä paras mahdollinen kumppani liiketoiminnalle.

Yksi keskeinen kehitysaskel on llms-standardi (Large Language Model Sitemap), joka tarjoaa keinon välittää tekoälymalleille täsmällistä, koneluettavaa tietoa yrityksen tuotteista, palveluista ja muusta relevantista sisällöstä. Käytännössä se on verrattavissa perinteiseen sivustokarttaan hakukoneille, kuitenkin rikastettuna laajemmalla ja jäsennellymmällä tiedolla, suunnattuna ja standardoituna nimenomaan AI/LLM-malleille.

Sen sijaan että se, kuten traditionaalinen sivustokartta, ainoastaan listaisi URL-osoitteita, llms-tiedosto antaa mahdollisuuden esimerkiksi kuvailla tarkemmin tuotteesi, niiden tekniset tiedot, tuetut integraatiot, niihin liittyvät blogiartikkelit sekä näiden elementtien väliset kontekstuaaliset suhteet. Tämä tekee tiedosta huomattavasti hyödyllisempää AI/LLM-malleille, ja sen myötä liiketoiminnallesi, kun ne tuottavat tarkkoja ja liiketoiminnallisesti relevantteja vastauksia.

Kyseisen standardin selkeästi ammattimaisimpana suunnannäyttäjänä toimii llmstxthub.com, joka ei pelkästään kokoa yhteen yksilöitä, yrityksiä ja organisaatioita, jotka ovat jo omaksuneet llms-standardin, vaan sen lisäksi tarjoaa myös ohjeistusta sekä työkaluja llms-implementointiin.

Loppukaneetti

Hyvin usein maailman muuttuminen aiheuttaa, tervehenkisen ja kehittävän kritiikin lisäksi, hieman tarpeetontakin kauhistelua.

Mikäli allekirjoittaneelta joku erehtyy kysymään mielipidettä yksityisyydensuojan murenemisesta entisestään, niin äkkiseltään kehottaisin muistelemaan, kuinka monelle verkkosivustolle onkaan tullut kuluvallakin viikolla klikattua konemaisesti ”Allow” evästebannerin kysymykseen ”Haluatko jakaa elämäsi Bingin, Iso-G:een & co:n kesken?”

Mitä tulee esimerkkeihin tekoälymalleille tahallisesti syötetystä disinformaatiosta, niin en ole ainakaan toistaiseksi kuullut – saatikka itse löytänyt –  minkäänlaista evidenssiä perinteisten hakutulosten linkkilistojen vankemman kredibiliteetin puolesta.

Siksi: Tavoitteeni välttää klikkaukset ei ole laiskuutta, vaan sitä, että haluan asiakkaidemme saavan relevanttia tietoa ilman ylimääräistä vaivannäköä ja vähintäänkin toistaiseksi päätän, hyvässä ja pahassa, mitä suustani tai kynästäni päästän verkkoon.